Show och Dahlior!

Midvinterblot 2024 tränger undan min trädgård mer och mer! Vi hade fotosession i förra veckan och jag kom nätt och jämt i korsetten! Vi jobbar för fullt med detta och det är massor kvar att göra, men vi har en plan! Väldigt kul ska det bli, vi började 2003 och har hållit på sedan dess med undantag ett år för pandemin.

Tycker mig märka att många trädgårdsintresserade jag följer har haft ett dåligt Dahlia år i år. Det tyckte jag nog att jag hade förra året. Inte det bästa året har jag haft men helt ok ändå.
Zyndert Mystery Fox
Speciellt i cortenlådorna har det blommat helt galet, men dom är ju upphöjda och då drunknar dom inte när det regnar mycket.

Caitlyns Joy i bakrunden skymtar Doris Duke


Cornell Bronze, Burlesca och All That Jazz syns på denna bild.

Cafe au lait Royal
Nedan är också Royal, helt otroligt att det blir olika färger på samma kvist, har bara vänt kameran på andra sidan.

En gammal svensk sort var den här: Bonny Blue! Den tog hela sommaren att blomma på sig, lite tråkigt tycker jag. Väldigt få blommor dessutom, bara dessa två så det går fetbort!


Har inte ens testat den i bukett, men den är säkert jättefin.



Nedan har jag två gamla favoriter som även de blommat dåligt i år. Dom står direkt på marken så tror det varit för blött eller skuggigt för dom ser inte ut att må bra. Andra dahlior bredvid mådde bättre.
Evannah

Eveline

Lite buketter har det blivit.


Ibland dyker det upp en dahlia som man inte alls vet vad den kom ifrån. Tror den kom från grannen, men en annan sort än vad hon sa. Den är väldigt....rosa.

Obscure här nedan har varit en trevlig nyhet i vår trädgård! Väldigt fint att så lite dill bland dahliorna tycker jag.

Rocco
Hade den här Rocco på tre olika ställen från samma planta och
 cortenlådan var överlägset bäst.


Molly Raven var väldigt välkommen tillbaka! Lika så Chat Noir nedan.


Slutar detta inlägg med en till ny för i år: otroligt vackra dahlian Silent Night, 
för det är vad det måste bli nu!:)



Kommentarer