Hortensior i min trädgård!


Wim`s Red-Vipphortensia
Har haft den här skönheten i många år nu och tycker mer och mer om den. Dom första åren växte den inte alls mycket men ändrade iaf färg från lime-vit-rosa-mörkrosa. Flyttade den sedan till detta hörn, då stack den iväg direkt och är nu högre än mig om jag inte håller efter den. Den supertrivs i detta hörn med bara morgonsol.


 Min allra första hortensia köpte jag strax efter att jag flyttade till detta radhus. Även den växte supersakta så jag flyttade den till en varmare sida men då höll den på att brännas sönder av solen så det fick bli en tredje flytt och där fick den även en vägg att klättra riktigt på, för jag pratar om min klätterhortensia! Blommar först av alla hortensior i maj-juni!
Har kämpat några år nu med vidjehortensian Annabelle som är en stor favorit, men av någon anledning vill den inte riktigt. Den första jag hade frös och tvärdog så jag skaffade Annabelle strong.....!


Men som synes ser den inte alls så "strong" ut som jag skulle önska. Har 2st och har satt två små skott till så hoppas att den bara behöver tid på sig för ännu ger jag inte upp med den här vackra sorten!

Förra året fick jag en fin hortensia i kruka när jag fyllde år som jag på sensommaren grävde ned bredvid Wims red och glömde sedan helt bort det.  När jag skulle dra lite ogräs hittade jag den i mitten av denna sommar så jag planterade om den för den stod ju under i skugga. Nu kommer det små blommor och jag hoppas den hinner blomma innan kylan kommer för jag är såååå nyfiken hur den kommer att se ut!   Tror inte den blir blå.

Var på marknad med våra produkter och såg en annan försäljare stå med helt fantastiska hortensiasorter. Ville ha alla, men fick nöja mig med en så då blev det ännu en vipphortensia :Vanilla Fraise! Även den kan bli hög så den blir perfekt där jag nu planterat den.

Hortensior och rosor blir perfekt att öka på för att underlätta mitt handikapp. Känner mig tillfälligt nöjd för jag vill ha mer av bägge sorterna så i vinter blir det till att planera om och kanske ta bort ännu ett dahlialand för att förenkla hanteringen! 
Ha det så länge!



Kommentarer