Bästa tomaterna?!


Den här sommaren hade jag 20st olika tomatplantor på olika ställen. Jag planterade även samma sort i växthus eller mot varm vägg för att kunna jämföra om det blev någon skillnad  på smak och storlek. Tyvärr har jag lite för lite sol, bara halva dagen men visst hinner jag ändå få lite tomater. På bilden här även lite spetspaprika och chilli, dom har gått riktigt bra.





Har haft 2st svarta sorters tomater nu med frön som jag beställde från Meraki seeds i Grekland: Blue cream berries och Blue pitts och jag är inte nöjd med någon av dom. Den ena går bara sönder när den mognar och den andra är inte god alls. Min syster i Trosa tycker den ena är supergod, så jag misstänker att med avsaknad av sol här funkar dom inte i våran zon.



Amur tiger är också kvar från förra året, men även den är mörk och hinner inte få god smak, men visst till mat helt ok. Zimofuri Not köpte jag på samma ställe och den är full i tomater nu som inte mognat ännu, men den är verkligen supergod och fin med sina grönvita blad och rosaaktiga frukter. Zlatovlaska fick jag med gratis på köpet i år när jag beställde från ett annat ställe och det är jag glad för. God frisk syrlig smak och spricker inte sönder. Alice dream är inte så god som jag trodde, jag hade nog väldigt höga förväntningar på den, men visst, den ÄR god och fin och stor!
Supersweet 100 är nog mannens favorit, söt och god
 spricker dock tyvärr men klår inte min favorit SUNGOLD!
Haft den mot södervägg ute och en i ett solfattigt växthus, och den mot väggen är oslagbar! 

Sungold






Mej Wej är en av dom som imponerat mest av nya tomatesorterna i år. Hade den på två ställen, i växthus och mot södervägg ute. Den ute i rabatten mot väggen har levererat mest av alla tomater jag har! Dessutom håller dom ihop, smakar riktigt god tomat som man tänker sig att en tomat ska smaka, så den får vara kvar nästa år.



100/1000 bredvid kom igång sent men är ju jättekul med massor av vinbärstomater som är helt ok i smak.

Mej Wej och Zlatovlaska det som är kvar nu.

Sorterna jag haft i år var: (understrukna även nästa år)
Taiga 2st, ej smakat en dog och en ej mognat ännu
Alice Dream 2st, smakrik, stor och saftig, fin färgen ute en i växthus
Mej Wej 2st, mycket tomater och goda spricker ej, en mot södervägg, en i växthus
Zlatovlaska 1st gula väldigt goda, överraskade, hade i växthus
Sungold 2st oslagbar, är bara bäst, en i växthus och en mot södervägg
100/1000 1st ute i kruka
Shimofuri NOT 1st ute i kruka, en av dom godaste (ska försöka ta frön)
Blue Pitts 2st , besvikelse, en i växthus en på för blött ställe
Blue Cream Berries besvikelse, haft den här och den ovan i 2 år, inte igen!
Paola 1st, ej smakat, var jättefin och gick av helt, fick börja om, ej mognat ännu
Supersweet 100 F1 väldigt söt och god, spricker dock
Amur tiger 2st tror inte den var mogen när jag smaka. En ute på fel ställe och i växthus
Brandywine tyvärr planterat på fel ställe, blev inget beställer en annan sort av den
Tiny Tom 1st i kruka ute kom sent helt ok i smak men spricker.

Har även beställt några nya som jag ska så nästa sommar:
(Lyssnade på jordkommisionens podd därav detta val + en chansning med dvärgtomaten)
Ananas Noire
Bomfun
Sweet spash electra dwarf tomato
True Black Brandywine

Slutar med en bild från Juni, och några av mina vintersådda plantor som kanske tog tid på sig, men blev väldigt starka och fina! Ha De!//Majsan







Kommentarer