Våren är på väg?!

Samma bild från den 19 mars tills idag vid olika tillfällen. Man tror det blir vår, men så kommer mer snö! inte konstigt alls egentligen, det är ju faktiskt april, och förra året blev det ju snö 17 maj!
Om det är snö och vårväder om vartannat så är det ändå vår inomhus. Sådderna börjar ta sig riktigt bra.
Rondellpetunia Tidal Silver
Tror faktiskt att jag är mest förväntansfull på denna petunia. Har sett så många helt otroliga bilder på den här så nu måste jag testa själv. Höll dock på att döda dom när jag var bortrest, lyckades återuppliva alla utom 4st så är ändå nöjd med det för jag satte 20st frön.

 Vanliga svarta petunior klarade sig också helt ok, nån strök med men klarar mig på dom jag har.  Jag har aldrig odlat petunior så det är lite extra spännande med detta.
Även penseér är helt nytt att odla hos mig. Tycker väl egentligen att dom är så billiga att köpa så då behöver man inte göra sig besväret, men så såg jag den här färgen och vipps hade jag klickat hem den. Bakom i lådorna är det heliotrop och lavendel. Heliotrop är också en ny spännande 1 åring som även ska lukta gott. Lavendel har jag tre plantor sedan länge i rabatten, men vill ha många nu när jag ska göra ny rosen rabatt så testar att så även den. Sedan är det lite blodtopp och eucalyptus!
Givetvis tomater, inomhus 10 sorter och i kallsådd 11 sorter. Har sått 2 extra till flickorna av 100/1000, för tänkte det var kul för barnbarnen att plocka av:) Den som är tom fick jag så om för den hade gått av. Längst bak Malbarspenat som ska få klättra i mina portaler i köksträdgården! Nytt och spännande!
Spetspaprikorna har blivit stora fort. Chillin har jag toppat så den är mindre, och bredvid den lite extra svarta stockrosor och någon sommarljus som floppade totalt för jag fick bara 2 frön att gro av 10st.
Lite fler kryddor, det har jag alltid på gång och en spännande gurkmelon jag fick av min syster.
Dahliorna har tagit sig riktigt bra, så nu börjar jag vattna väldigt försiktigt där det finns blad eller mycket rötter.
Några få påsar ser jag inga groddar i men hoppas dom bara är sena.
Det finns ingen plats kvar, och nu ska jag så luktärtor, fler gladiolus och några ettåringar, så lampan som ligger under bänken ska sättas upp där och ett hyllplan till och så fick jag plötsligt lite mer plats!
Afrikas lilja en blå och en vit har jag kämpat med men nu börjar dom se fina ut, hoppas, hoppas! Pelagoner i olika färger till div krukor och bord ute.
Är rädd att jag satte dessa gladiolus för tidigt, men var rädd att dom skulle ruttna bort eller torka för dom kändes inte bra i knölarna, men titta så fint dom tog sig! Sommarflox ett fiasko till för det vill inte, har sått en omgång till men även den är ett stort skämt så jag ska inte ha sommarflox. Kanske direktsår de jag har kvar någonstans.
Helt otroligt att mitt olivträd stått inne i värmen hela vintern och inte tappat några blad, jag som kört bort den på vinterförvaring förr.
Snart behöver jag inte köpa blommor till matsalsbordet, 
vad jag längtar till eget plock av blommor och vår! :)

Kommentarer

  1. Åhh va fint! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är fint när allt man odlat sätter igång! :)

      Radera

Skicka en kommentar