DAHLIABUKETTER!

 Att trädgårdsnördar som jag själv har alldeles för mycket dahlior är inte alls konstigt. Eller för mycket, kan man egentligen ha för många dahlior när man kan göra så fina buketter eller har helt fantastiskt blommande rabatter?!

Dom flesta börjar med ett fåtal dahlior, året efter ökar det till ett 20-tal men sen händer det nåt. Man tappar  totalt sitt trädgårdsförnuft och beställer eller köper mer dahlior än man har plats för. Själv kom jag över 70st dahlior! Min kära man fick svetsa 2 stora cortenlådor och min dotter fick gräva 2 stora rabatter så 4 nya stora land fick jag. Året efter det gjorde jag ännu ett! Men man vill ju ha olika sorter och färger.
Ju mer färger man har desto fler olika buketter kan man ju göra!

som rosa, creme och vitt....

eller vitt och lila...

eller varför inte blanda rosa, vitt och lila! 

Självklart blandar man i olika blommor och blad med dahliorna som zinnia 

ovan och cosmos med pionblad.

eller varför inte vallmo kapslar och dill och gladiolus?!
ormbunkeblad funkar också fint.
Precis som hallonblad! Här även med sköldpaddört och jätteverbena.

 

Har jätteverbena blandat med dahlior i 3 rabatter nu, även dill i ett av landen. På den här bilden ovan är det dock inte dill, det är sparrisblad!

 


Blomstermorot hade jag för två år sedan och tyckte det var jättefint. Buketten ser ju nästan ut som en brudbukett! I år ska jag testa Slöjsilja.

 

Att bara ha en bukett med runda dahlior med blandade färger är också jättefint....
eller ton i ton.
Men kanske blir det något extra med flera olika former av dahlior fast ton i ton?!
eller spä på färgcirkeln med närliggande färger.

 

Ja, inte är det väl alls så konstigt att man har många dahlior?!
Dom är ju även underbara med rosor! 

Man kan ju även blanda lite olika blommor i olika vaser


Jag skulle ju minska ned på dahlior pga mitt handikapp och vara snäll mot kroppen så från 73st förra året fick jag bort  20-25st och var jättenöjd, men nu har det hänt något för jag är uppe i 65-68st!

Jag har begränsad plats och begränsade armar, men skulle jag inte haft det är sannolikheten att jag hade haft långt över 100st dahlior precis som många trädgårds- och dahlianördar jag följer! 
Jag har full förståelse för jag är en av dom! :) Ha en fin vecka! 


Kommentarer