Gladiolus i trädgården!


Hade inte alls tänkt att skaffa några gladiolus förra året. Men så fick jag 2 olika sorter x 3st av varje när jag beställde dahlior så det var bara att läsa på hur man skulle plantera dom.
Hade jag fått välja färg själv hade jag inte alls valt de båda sorterna jag fick. En lila och en korallröd, fast tittar man på bilderna nedan så var de ju vitt i sorterna, men det stämde inte alls.
 
Men med facit i hand gillar jag dom båda färgerna mer än dom vita jag gick och köpte själv senare.

Här är en sammanställning av de tre sorterna jag hade förra året. Nu vill jag inte vara utan gladiolus alls, dom är helt underbara!

Kolla bara på den här otroligt vackra lila färgen, när jag tog upp knölarna var det hur mycket bebisknölar som helst på dessa lila!

Vilken underbar sommarfärg den här korallröda har! Den blev fel i färgen där den stod så den får flytta till ett annat land med rätt nyans nu i sommar!
Jag hittade 10 små vita gladiolus på Ica maxis rea, även dom var jättefina. Tycke dom var väldigt lättplacerade så bestämde mig i år för att utöka med två sorter till!

Den första var Nanus nymph,  så otroligt vacker med det cerisefärgade mönstret i mitten, helt otroligt vacker.
bild lånad från nätet

Vill även ha svarta gladiolus mot vår vita husvägg så nr 2 fick bli black suprise, även den helt magisk så jag förväntar mig verkligen en "överraskning"! 
Dessa båda fina sorter hittade jag på Svedberga plantskola AB.
bild lånad från nätet

Nu var det det där med förodlingen, minns inte när jag planterade lökarna förra året men bilden där dom börjat komma upp var från början av maj, så mitten av april kanske?! 
Ska väl börja med att hämta dom och se om mina gamla lökar klarat vinterförvaringen först! 
Men en sak är säker, Gladiolus i trädgården ska jag ha! Ha det så gott! :))






Kommentarer