Dahlia säsongen är igång, hurraaaa!

Tänk så mycket och länge man längtat efter dessa underbara dahlior! 
Stora, små, runda, taggiga och jättetallriksstora!

Lite mer än hälften av de dahlior jag hade på det runda trädgårdsbordet på bilden ovan!
Jag hade ca 73st dahlior förra året, det ökade och ökade med en väldig fart så jag bestämde mig för att minska ned istället. Det funkar inte riktigt med mitt handikapp, det blir för mycket lyft. Eller kanske funkar någorlunda men måste tänka framåt och vara rädd om den enda arm jag har.
Fixade förra veckan med plats åt dahliorna i vårt spa/tvättstuga. 
Min man hade ett sådant bra hyllplan över och räckte så långt som jag behövde.
Tog mig sedan till svärmor i Orsa och hämtade alla lådor och fick  tom med 2st stora kannor där bakom på golvet och en bägarranka. Hade tur för svärmor hade besök, så jag fick fin hjälp att bära allt till bilen. Bokade min äldsta dotter till att hjälpa mig att plantera, 
så på söndagen kom hon och gjorde allt i ett nafs!
Tusen tack Melina!
Nu är det bara att vänta! 
När dom kommit upp en bit får dom flytta ut i friggan där det är betydligt svalare 
och får växa sakta och bli tjocka och fina.
Jag hade rensat bort, slängt och gett bort en del så hade väl ca 53dahlior. 
Men då hade jag ändå beställt 7-8st så var nöjd med en minskning på 20st. 
Efter Melinas genomgång slutade listan på 63st!
Vissa knölar var tvugna att delas, därav ökningen men ändå så dog 3 nedan som jag såg fram emot.
Eveline

Park Princess

Patches, lånad bild
Den sista fick jag i höstas, så den har jag inte ens haft.
De andra två har jag haft i några år,
men så var det med det. 
Några dahlior som är helt nya för mig för i år är dessa skönheter nedan:
.
Marshmellow Baby, lånad bild

Victoria Ann, lånad bild


Alauna Claire obscur, lånad bild

Arabian Night, lånad bild

Night Silence, lånad bild

Några av dom som jag beställde har jag haft förut som Wizard of Oz, Molly Raven och Chat Noir.
Uncle b har jag även fått tillbaka av yngsta dottern för min dog förra året.
Ja, snart får man göra fina buketter igen! Ser så fram emot det.
Nu är det dags att ta lite paus och fira påsk så Glad Påsk till dig som läser detta!


.



 

Kommentarer