Bukettapel, en häck värd att investera i!



Det tog några år innan den började blomma, men det var det värt alla dagar i veckan!
I maj-juni blommar bukettapel häcken så otroligt fint, först med rosavita knoppar som slår ut i vitt med en ljusgul mitt. Massor av små vackra blommor i precis hela häcken. 



0m jag inte klipper den blir den drygt 2 meter hög och ganska yvig. På sommaren blir det ingen insyn alls, det är först när bären kommer som man börjar kunna se igenom.
Bladen skiftar till en knallgul färg med dessa röda bär, otroligt fin höstfärg.

På vintern är det bara grenar, men då är vi inte i trädgården just ändå.


Vi satte Bukettapeln 2016 och visste när vi köpte den att det skulle ta ca 5 år innan den blommade.


Här nedan har häcken vuxit fint. Året är 2020 och det var nån enstaka blomma här och där som jag sprang runt och beundrade.

Sedan ökade blomningen enormt, så det stämde verkligen med informationen vi fick.

På motsvarande sida planterade jag en annan häck, kämpade i två år och bytte ut plantor för det ville inte alls. Till slut grävde jag upp den och åkte och handlade bukettapel till den sidan med så om några år blir våren och försommaren ljuvlig här på båda sidorna!
Hursomhelst, kan varmt rekommendera bukettapel som häck!
Nu väntar snart en underbar tid! Ha det!

Kommentarer

  1. Hej Majsan!
    Det är en riktigt fin häck, vi har en brudspirea som jag gillar då den blommar tidigt på våren, men resten av året är den ganska tråkig, speciellt då den blir gammal. Som ung är den ok. Är bären bara som dekoration eller går de att äta?
    Dottern har en häck av häggmispel, den får blåa bär, där hinner fåglarna alltid före henne.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Men hej! Och tack för trevlig kommentar! De är friskt syrliga, och kan kokas till en av de godaste safterna läste jag på google, kanske ska prova, för det är verkligen massor av bär.
    Det är väl en fågelhäck det här, dom älskar att levar runt där.
    Tycker också om brudspirea, men har bara lågväxande björkspireor runt köksträdgården och två stora av samma. Ska ha något på framsidan sedan när vi gör om den, men har inte bestämt mig ännu!
    Ha det så länge!
    Kram Majsan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar