Våran lilla friggebod!

Att få en liten gårdskänsla vore omöjligt om vi inte haft friggeboden. Det är runt den som alla olika "rum" finns i trädgården. Den byggdes 2015 pga en vattenskada.

 Innan Friggeboden byggdes hade vi bara några få pallkragar och en stor gräsmatta. Vi bestämde att den skulle byggas bredvid den stora björken-
Vi tog det stegvis och gjorde klart insidan så vi fick gäststuga och ett förråd till alla mina scenkläder.
Fönster hittade vi begagnade i Tällberg. En vindskyddsvägg tyckte vi behövdes och en portal bakom i farten råkade det bli! Jag bad Tommy om en solsmyckning på friggan, vilken jag är jättenöjd med. Men insåg snabbt då kvällssolen ligger på på friggan, att även en altan behövdes till en matplats.

Det kan blåsa lite, så vi satte upp staket också. Ingen ro och vila, man ser att jag redan planerar var rabatten ska vara innan ens staketet är klart!
Blev sååååå nöjd och bad genast om 2 st trappor!
Nedan ser man trappsteg x 2 och nya rabatter, Gissa om jag var glad!
Men något kändes fel det var så tomt och väldigt mycket gräsmatta! Då såg jag framför mig fina portaler och cortenlådor och ritade i mjöl flera gånger var dom skulle stå.
Jag fick nog tjata lite hål i skallen på min man men sen stod dom där mina portaler och cortenlådor!
Min plan nu med friggebo rabatten, är att det ska vara bara rosor och stäppsalvia för jag måste försöka minska ned på dahlior.
Gjorde en rund rabatt nu i sommras intill friggeboden för att bryta av alla raka rabatter med en mjukare  rund form till mitt rostorn som tidigare stod helt fel i köksträdgården.
Annars är jag tillfälligt nöjd med trädgården. Ska vara lite lugn ett tag nu med mina ideer till projekt för vi har lite som vi inte hann klart med. Några pallkragar måste göras om och vattnet ledas bort på ett annat sätt en denna plastgrej som räddar dahliorna från att drunkna. En vägg till björnbärshäcken av armeringsmattor ska sättas upp. Tror min man tycker det får räcka ett tag!😀😀😀









Kommentarer