Showperioden är slut för i år och jag med!

I 20 år har vi nu gjort dessa julshower! Helt otroligt att folk har kommit till Tomteland i Mora på helgerna nov-dec. När man inte kan hålla på med trädgård, akvarell eller eldkorgar så är det roligt att sjunga och spela teater!
Mindre roligt var att den röda glitterklänningen krympte under helgerna, eller var det allt julgodis jag gjorde?! Sömmerskan Lena Wikström på Tomteland fick lägga ut den en pressarfotsbredd! Kunde andas iaf, man ser på bilden att jag ser nöjd ut, 2 veckor innan höll jag på att svimma när jag bar den! Förresten nästan alla bilder i detta inlägg är tagna av Jörgen Frisk i Mora. Tänkte visa lite bilder på vad jag gjort ungefär i showen.

Jag sjunger först och främst, men vi har även dialog som går ut på att vi vill få folk att skratta! Om man tittar noga så håller min protes hårt i krattan. Var konstant rädd att batteriet skulle kärva så att jag inte fick loss krattan. 
Nedan är en bild på våra fantastiska dansare; Erika O´Niel, Mikaela Friström och Lina Ek. Dom inte bara dansar, dom håller rätt på oss solister och det mesta av rekvisitan! Från början för 20 år sedan dansade vi själva. Sedan kom någon smart jäkel på när vi blev äldre att det är bäst om vi bara sjunger och skaffar dansare istället :) 

Visade ju i ett annat inlägg mina sångar kollegor sedan över 40 år  tillbaka i tiden: Camilla Collett och Katarina "Katzon" Sakrisson <3

Min roll är även som ansvarig/designer för senograf, rekvisita och kostym i showen, vilket för övrigt är mitt året runt jobb på tomteland.

Vi har ju två scener, en brygga uppe som går rakt över den nedre större scenen. Det finns egentligen inget mer än just bryggan att fästa teknik i och det lilla klocktornet bakom som man får måla olika bakgrunder till. Dessa byter vi mellan akterna så lite pyssligt blir det för personalen.

 I den här showen återanvände vi ett skepp som jag ritade till showen 2017-18. Sedan har vi 250 pers i lokalen runt omkring oss uppe och nere.


Vi beger oss till Mexico! På bilden syns Katarina Sakrisson, Chrille Eriksson och Roger Zackrisson. Nedan skissen på scenen i byn i Mexico.

Flera av dessa klänningar är faktiskt beställda från Mexico. Sedan blandade jag med lite medeltid.
Roger ÄR verkligen Nökve Galte.


Linn Joge Erinder och Chrille Ericsson är också superduktiga sångsolister och dansare.

Våran show har 3 akter och drygt 20 låtar.  Tomteland producerar Midvinterblot,  Katzon och Camilla mest manus men även jag och Roger. Chrilles Dalascen står för ljud och ljus med ljudtekniker Simon Ljungberg. Lena Wikström och Susanne Leek är sömmerskor och jag står för div ritningar på kostym o scenografi. Katzon och Linda Frisk har målat scenografin. Chrille och Olle Nyström, Viktor Ernlund, Mats och Mattias Bender har spelat in bakgrunder. Camilla fixar atmosfärljud med Peter Asp. Peruker fixar Mona Bjelke. Roger gör presentationen.
Kvällspersonalen är statister och hjälper även till med scenbygge och spotlight.
Vi har verkligen så kul som det verkar, och det bästa är att publiken hänger på.
Mest skrattsalvor i hela showen får Katzon i sitt solonr " Banne mig"!

Här river vi av Conga med mig som solist. Visst ska det ju vara medeltid. Men det är också show och då ska det vara fint att se på med många klädbyten lite glitter och glamour!

I sista akten har Nökve varit bortrest i 20 år från byn Klitten.Vi har här åldrats med värdighet kan man säga! Det är ju show!
Alla Nökves barn som han är helt ovetandes om!

Även Nökve har åldrats!


Innan vi knuffas ut på ättestupa!


Framme i Vallhall!

Ja, det var ett litet axplock vad jag sysslat med på helgerna. Jättekul har jag verkligen haft. Undrar bara när jag tappade bort min hals!? :D Ska se om jag kan trolla fram den igen eller om det kanske blir så något år innan 60!!!

 Tack för titten! :) Nu ska jag fortsätta planera mina dahlior mm. och hoppas hitta min sömnrytmen som blivit lite förstörd. Jo, en sak till, man blir aldrig för gammal för att ha roligt, även om man har ont i leder, har handikapp och dålig syn så är det bara att leva här och nu....och sova lite!:)






Kommentarer