Frön från min egen trädgård!

Har inte besvärat mig med att samla egna frön förr, men nu i höst ansträngde jag mig. Så här kommer bilder på de blommor jag samlat frön från.:
Dessa vackra sammetstagetes var otroligt tjusiga och blommade mycket hela sommaren. Inte så höga, men ville samplantera nyttoväxter med grönsaker och tagetes ska ju ta bort div smått!
Linne´tagetes har jag haft i 2 år nu och kommer givetvis att fortsätta. Hade 3 stora krukor som växer imponerande mycket och blommar sent till hösten. Blir dessutom ganska hög. Men den största av tagetesen var vanilla, superfin! (nedan)
Hade 2 sorters ringblommor som förmodligen har frösått sig själva nu till nästa år, men dessa ska jag INTE ha mer i köksträdgården. Dom blir för höga och lägger sig över grönsakerna, så ska försöka hitta någon lägre sort om jag nu inte bara tar sammetstagetes. Men man kan ju sätta dessa ringblommor någon annanstans.


Sommarrudbeckian Sahara ville sig inte riktigt pga vätan som blev där den stod, men fick lite leriga blommor i alla fall som jag satt runt min lilla fontän. Nytt försök nästa år.

Skulle ju även ha solrosor i denna leriga rabatt vilket även det gick bara halvt bra.
Men visst fick jag en hel del solrosor, fast missade att ta frön från alla.
Dessa två ovan och under var bara fina på dessa bilder. Resterande blommor som kom utvecklades inte eller såg helt vanskapta ut, jättetråkigt.
Dessa två solrosor över och under vart nog favoriterna! Dom var helt ljuvliga!

Vallmon som jag sådde 2 olika sorter av: amazing grey och en stor vit pionvallmo visade sig även bli rödrosa. Blir spännande att se om dom blir vita eller rödrosa igen?!

amazing grey

den "vita" stora vallmon: följande 4 bilder skulle vara som den första av dessa.!







Har en massa frön nu av dessa blommor ovan om jag gjort rätt så behöver väl egentligen inte mer frön. Men nu kom den där frökatalogen, så ska bara titta lite..........!
Ha de!




 


Kommentarer