Knölar hit och dit!

September och oktober är väl riktiga knölmånader! Började hela knölhistorien med att ta upp alla Amaryllis från sommarförvaringen ute i trädgården. Sedan var det dags för drygt 50st dahlior.  När man äntligen är klar med dom kommer man på: -just ja, alla Gladiolusar! Alla Gladiolus är nu upptagna, torkade och satta i kompostpåsar i sina egna sorter.

Maggie
Den här orangelax färgade gladiolusen är en riktig skönhet bland dahlior i samma färger, är supernöjd med den. Det var andra året med den.


 Black suprise var ny i år och inte alls en överraskning, trodde den var mer svart än röd, för jag ville ju inte ha röd. Sedan planterade jag den helt tokigt i för mycket skugga så blommorna slog inte ut. Ett totalfiasko faktiskt! Den får ny plats och chans nästa år.

Vet inte namnet på den vita sorten men den var fin i buketter och blommade bra, så även den var jag nöjd med.  Andra året för den med. 
Hade en till superfin sort "Nanus Numph"som jag inte fick en endaste blomma på, bara blad. Även den får väl ett nytt ställe nästa år där den förhoppningsvis trivs bättre.
Purple King imponerar stort! Hög och otroligt vacker!


Tog upp alla Amaryllisar och torkade dom en månad. Sedan fick rötterna stå i ett vattenglas ett dygn sedan planterade jag dom i krukor. Förra året tog det mellan 8-10 veckor till blomning så ska det bli klart till jul är det dags nu. Några blommade då långt efter nyår så hoppas det blir bättre nu.

Har haft några fina höstdagar i trädgården och fixat undan krukor, vattentunnor, slangar etc. Kuperat rosor och lagt löv i rabatter. 

Fullt upp nu. Ska börja lära mig manus och sångtexter för glatta livet nu en månad innan premiär till Midvinterblotet i Mora! Får minska lite på div blomsterplanering.

Tur att man då och då kan titta på bilder från sommaren och längta tills nästa sommar!
Bilden nedan är just från mitt i sommaren när jag trivs allra bäst! Ha det!

Kommentarer