Hösten är här!

Hösten är här vare sig jag vill det eller inte! Träd och buskar börjar skifta i fina höstfärger men det är fortfarande grönt här och där även om det är frost i gräset på morgonen. Igår skrapade jag bilrutan för första gången på länge.



Hortensiorna som var så fina i sina olika vita och rosa färger är nu bruna.

Visst har det väl sin charm, men absolut inte på min topplista!

Har väl skördat en hel del men men vindruvorna är små och söta med kärnor därför skippar jag dom. Tycker ändå det är så dekorativt att dom får vara kvar.
Purjulöken tycker jag är fin, den tar vi av då och då, men rödbetorna är pyttesmå?
Sommar och höstmorötter måste jag ta upp, men av de sommarmorötterna jag smakat hittillsså var dom inte jättegoda?! Förmodligen alldeles för lite sol där köksträdgården är.
Nästa år kommer trafikverket ta ned träden som ger oss skugga mer än halva dagen. 
Tror köksträdgården äntligen kommer att bli bra då, även om vi får utsikt mot ett fullt industriområde. 

Man ser alla träd bakom trädgården, en lång träd alle`som planterades som en skyddande ridå men som kommun och trafikverk tycker har självsått sig, för en alle´får man ju inte ta ned hur som helst.
Har planterat träd, buskar och en björnbärsvägg som jag hoppas kommer att ta bort lite av den fula utsikten, fast på vintern blir det svårt

Lite blommor finns det på spridda ställen. Ringblommorna kämpar på.
Precis som sommarfloxen.
Sommarfloxen har varigt helt otrolig i sommar tills nu, jag som aldrig förut lyckats med den. 
Även lejongapen överallt blommar!
Nu får man väl fylla på alla matstationer för småfåglarna.


Det är bra träning för min fågelfobi, fast jag föredrar att min man sköter det.
Ja, tomt är det, men på inglasade altanen är det fullt!
Har plockat in div. krukor skördat o tömt tomater, tagit upp alla dahlior och gladiolus. Nu har dom torkat till sig och ska packas ned för vinterförvaring hos svärmor i Orsa.
Man suckar lite måste jag erkänna, det här förstör lite för det är lite för tungt.
Har typ 4-5 sådana stora lådor som ska fixas o märkas o bäras!

Även alla stora krukor med pelargoner, bägarranka, kannor och afrikas lilja ska följa med till Orsa. Lite slitigt faktiskt. När jag blir stor önskar jag mig en egen vinterförvaring för alla växter!

Amaryllisarna, 4st, har varit ute i jorden hela sommaren och nu har dom torkat ett tag, så snart ska jag plantera dom i krukor.

Som sagt hösten är fin, men inte riktigt min grej.
Jag får väl göra som tjuren Ferdinand och sätta mig under ett träd och lukta på några blommor

Penseer luktar inte men dom ger lite färg och glädje just nu när hösten är här!

Kommentarer

  1. Oj, så många dahliaknölar ! Har du dom i avfallspåsar under vintern ? Så smart ! Mina står fortfarande ute och skall klippas ner och tas in under helgen. Komposttunnan är full av nedklippta sommarblommor och töms på måndag så då får jag fylla upp den igen.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa! Ja nu äntligen blev jag klar! har tom lagt bilder i datorn på alla dahlior och mappar med olika dahlia land där dom ska vara så jag vet exakt hur många jag får plats med nästa år. Köper jag någon ny, måste jag ta bort någon gammal. Tar upp, torkar på altan och skriver sedan vilken sort på avfallspåse och tar dom till en sval källare hos svärmor! Gjadiolusarna fick också följa med.
      Körde avfallskvarnen på dahlia stjälkarna, kleggade lite ibland men gjorde rent regelbundet så nu är allt skräp i jorden igen! Fullt i min kompost med så gjorde en till av pallkragar. Kompost tunnan är bara halvfull. Ganska nöjd!
      Ha det så gott du med!//Kram Majsan

      Radera

Skicka en kommentar