Projekt steg för steg som blev klara förra året!

Äntligen kom taket på på plats på vedboden! Man skymtar den fint bakom krukan med Linne´tagetesen.
Vedbod taket
2021 flyttades först klätterhortensian som inte alls trivdes vid altan på huset. Bredvid skulle det bli en liten vedbod så vi kan stapla ved och elda i kaminen inne, eller våra eldkorgar utomhus.
Min man Tommy är en sk "handyman", så han snickrade ihop en stomme i ett nafs!
Men målandet står jag för, även om det tar lite tid med min dåliga arm.
Sedan såg vedboden ut precis just så här i några år, för annat kom emellan.
Plötsligt händer det! Sommaren 2023 kommer snickarglädjen tillbaka och Tommy satte upp tegeltaket. Hade bara tjatat lite och bokat in en trädgårdsvisning för trädgårdsföreningen:)
Som vanligt gick jag loss med penseln med ljus röd faluröd och en av våra beigegrå nyanser.
Äntligen matchade taken varandra i färg.
Är så supernöjd med resultatet. Check på den!
2022 började vi måla om vårt fula hus. Vi hann alla väggar utom just denna lilla vägg. Fast vi har fått god hjälp av varsin dotter: Amanda och Kimberly.
Målning av huset
Man ser verkligen skillnad på den övre bilden, men tungmålat var det och först skulle det rengöras och torkas. Man kan säga att vårt hus lyser lite extra på gatan nu jämte de andra gråvita.
Var ju inte nöjd med väggen riktigt, ville ha huset helvitt, så det var bara att gå på den gråa plåten runt fönstren på hela huset med samma procedur.
Supernöjd även här men det var inte den enda målningen, vi började även med garagedelen och byte av dörrar, men det har jag redan visat i ett tidigare inlägg.
Ett annat projekt var mitt nya runda dahlia land!
Sa till Tommy att han skulle slippa och snickra och fixa i trädgården, för i maj byggde han nya pallkragar åt mig, så det runda nya landet fick jag göra själv! Hade fått ett rosentorn av svärsonen så det fick vara mitten när jag måttade ut var det skulle vara.

Runda rabatten
Såklart utan en hand blir no digg metoden en självklarhet! Grundade med kartong i cirkel.

Sedan "städade" jag i trädgården och skräpet  fick läggas direkt på kartongen. Hade stenkant kvar sedan gammalt så satte det runt om i väntan på framtida dyr cortenkant. Kimberly hjälpte mig att fylla på med jord.
Rosor planterades i tornet och dahlior, vallmo, aster och gladiolus runt om.
Det tog sig bra, även om jag kanske var för snål med jord. 
Måste få den där cortenkanten nu i sommar och fylla på mera jord.
Hursomhelst så är jag jättenöjd med min runda rabatt. Hade nog för många dahlior i den, alla klarade sig inte, så tills i år har jag minskat lite. Sedan ska jag ha rondell petunior i nedkant runt om, "Tidal silver wave", tror det blir jättefint.
 I helgen ska jag köra igång med lite kallsådder är planen! Har inte lyckats jättebra tidigare år men nu är det tredje gången gilt! Pga plastbrist måste det funka. Ha en trevlig helg! :)
Våran trädgård

Kommentarer