Mina rosor!

Har inte skrivit pga semester men tänkte att nu är det dags så här lite mer än mitt i semestern.

Har skaffat lite flera rosor i år.  Men den första rosen här som är en Austin ros är makalöst vacker. Den heter James Galway och doftar ljuvligt. Köpte två av den sorten förra året är så nöjd med den.

Ser ut som en marsipanros! :)
Honungsrosen fick jag av min dotter två år i rad, men en av dom frös så fick lov att köpa en ny i år och då valde jag den taggfria sorten Lyckefund. på bilden tror jag det är en Helena.
 
Min äldsta ros som hållit i alla år och inte frusit bort som många andra är Katharina Zeimet. En fin och söt liten klasblommig sort som också doftar gott.
Therese Bugnet köpte jag på rean förra året då hann den inte blomma, men nu kommer det massor av knoppar och även den luktar ljuvligt!

Den trängs med Louise Oldier som jag haft i många år på framsidan men flyttade den förra året och då höll den på att ge upp. Nu kommer den fint i bladverket, men inga rosor ännu. Louise Bugnet har jag bytt ut New Dawn med som fryst 3 år i rad. Ingen bild ännu.
Har även 2st Henrey Kelsey rosor i ett annart land, men missade att ta bilder på dom.
Nyheten i år är ju8 denna rosenrabatt runt friggeboden. 6st olika rosor har fått ersätta dahliorna som var här förut. Allt för att göra det lättare för min kropp och slitna arm. Mellan rosorna står stäppsalvia och bakom sparris. färgskalan skulle gå i gul/rosa/lax för solen på huset skulle passa in.
Den första som blommade av dom 6 rosorna var Troika. Tror aldrig jag sett en sådan stor ros någon gång!
Sedan kom Amber Queen, en gul skönhet. I skrivande stund minns jag inte dofterna, men alla luktade gott.
Bedårande vacker.

Sedan kom Solliden, också jättesöt marispanros!

Kolla färgen!
Sen kom den här! Carl Nielsen nockade mig helt! En klar favorit, även den är en jättestor ros!
Bara älskar färg och form på den här.
Hansestadt Rotstock är nog en av dom som luktar godast. Även den gillar jag färg och form på.
Ville ju att dom skulle skifta lite vilket denna gör. Men har en kvar som inte blommat ännu.

Det är den som står på hörnet. Trodde den var död, så jag klagade men försäljaren sa till mig att klippa ned rosen hårt och till slut kom den så sakta. Den heter Kalmar och har aprikosa rosor. Kalmar och Solliden känns lite för rosa, men kanske skaffar flera rosor nästa år och flyttar om lite. Har haft tur med att inte haft några sjukdomar vilket rosor lätt kan få. Det bästa är att jag inte behöver ta upp och vinterförvara 2 mil bort som med alla dahlior! 


Kommentarer