Blommor som jag väntat lite extra på!

Det finns lite blommor som jag väntat lite extra på av olika anledningar.
Fick en dahlia med ett medföljande brev med en historia om dahlian som härstammade vad man vet minst från 1876! Det var den enormt högresta gula dahlian nedan till höger "Gul Mjöberg".

Den slokar något men är ändå kraftig och jättefin i bukett
2st sticker fram där, visst är den fin!?
Underbart är det med alla dahlior. Sen är det en växt som jag riktigt kämpat med. Har fixat och trixat med dessa jäkla vidjehortensior Annabelle! Vill verkligen ha dom, men dom vill inte riktigt trivas hos mig! Det är tredje året nu, men andra året med sorten: strong Annabelle.
Första året hade jag vanliga men den frös under vintern. Nu har jag dessa två plantor som jag satte förra våren och dom är fortfarande jättesmå men blommar iaf!

Blodtopp har jag sått förr men misslyckats. Dessa två plantor köpte jag förra året så de blommar nu, Hurra! Har även lyckats få en frösådd i jorden, så den kanske blommar nästa år. Den har lite större blad.


Sommarflox hade jag gett upp på efter flera års misslyckade frösådder. Jag lovade mig själv att inte hålla på med sommarflox för det har bara blivit fiasko, men....! Hade ändå lyckats få några spretiga små plantor som jag delade upp i 3-4 krukor.
 Dom blev ju jättefina mina krukor och sommarfloxen luktar gott också! Måste verkligen fortsätta med dessa i flera färger.

Heliotropen testade jag för första gången i år. Sådde den nog i mars, men den tog lång tid på sig att blomma så den ska sås tidigare. Luktar verkligen jättegott. Har den på flera ställen men här trivdes den bäst.


En fin lila färg mot det gröna.

Satte även ned limefärgad zinnia i det landet, snyggt tycker jag!


Gladiolusarna väntade jag på, skaffade dom förra året, tyckte dom blommade tidigare förra året vilket är konstigt eftersom det regnade så mycket.


Den nya sorten som skulle vara svartröd trodde jag, var röd och trivs inte alls. Sedan var det en blandvit som jag inte sett en skymt av, tror alla bara dog.
Dahlian Uncle B hade jag för 2 år sedan, till förra året dog den. Men fick tillbaka en delad knöl av dottern förra hösten som jag i våras delade i tre och alla tre blommar och mår bra!

Väntar faktiskt fortfarande på några sega dahlior och klockrankan. Klockrankan blommade en vecka in i augusti förra året så nu känns den sen. Sådde den ju tidigare i år?!
Kanske är det ändå bra att gå och vänta på några blommor, annars hade jag kanske väntat på hösten!

Ha det//Majsan

Kommentarer