Dahliorna kommer tätt!

Äntligen har Dahliorna kommit igång riktigt! 24st blommar fint nu av 50st, 15 tog sig inte eller ruttnade i påsarna! Skulle ju ändå minska ned från 73 dahlior förra året så 50st är ok!

Molly Raven, en favorit som jag hade för två år sedan men tyvärr dog den. I år var det dags för en ny, älskar färgen och dom mörka bladen.

Night Silence, har jag köat på i flera år men inte fått. Plötsligt händer det, fick äntligen tag i den.     Blomman har precis slagit ut, även den här har mörka blad, helt underbar.

Alauna Clair Obscure, spännande ny fransdahlia, inte helt utslagen ännu men jättehäftiga färger!

 
Mellissa Ann Marijke, färgstark och stabil dahlia som blommade otroligt mycket förra året.

Creme De Cassis, höll på att ta bort den pga den kalla lila färgen. Nu tycker jag att den är jättefin, tredje året med den här!

Hot Pink, har också hängt med många år. Tänkte ge bort den, men den blommar först av alla mina dahlior, redan i slutet av maj, så den får vara kvar!

Marschmellow Baby, inte helt utslagen ännu, men är jättenyfiken på den här sorten som är helt ny för mig!

Wine Eyed Jill, tredje året som den är hos mig, men tyvärr alltid svag i blomningen. Kul med färgerna, att den kan variera sig.

Evannah, en av favoriterna, supervacker, tredje året!

Wizard of oz, white, vart skymd förra året då den var ny hos mig så den blommade dåligt. Får en ny chans i år!

Caitlyns Joy, egentligen onödig då jag har burlesca, trodde den skulle vara mer olik, men väldigt fin. Blommade dåligt förra året i regnvädret så hoppas på mer i sommar!


Zyndert Mystery Fox en favorit som jag haft länge, vacker och stabil!

Burlesca jättefin och stabil även den med härlig färgskiftning.

Cornell Bronze tänkte ta bort för den var tråkig, men fyller ändå en funktion i buketter!

Totally Tangerine också haft länge, jättefin och bivänlig! Står dock inte så länge i vas.




Även luktärtorna har börjat blomma fint i dessa två dahlialådor, en ny rosa sort som jag inte haft förut som heter Old Spice Miss Willmott. Tycker den är jättesöt, saknas gör den lila färgen för tanken är orange/lax, rosa och lila i dessa två lådor och liiiite gult!


Tusen trädgårdar gick bra med tanke på att vi bara var två trädgårdar norr om Siljan. mellan 70-80 personer tog sig hit! vilket jag är jättenöjd med! Nu är det bara att vänta på finväder för min semester börjar på måndag! :) Ha det så gott!!//Majsan 



Kommentarer