Portal i trädgården!

När man kommer in till vår trädgård går man igenom en portal där vi har 3st klematis.

 På vinterhalvåret är det bara ris men tidigt på våren klipper jag ned allt och det blir så där tråkigt tomt.
Sorterna är vit Paul Farges och röd Södertälje. Älskar blandningen dom emellan.

Förra året ville inte Södertälje växa alls så jag köpte 2 st lila The President, men dom drunknade av vätan som var. Planterade Södertälje för säkerhetsskull på ett annat ställe, och senare på sommaren hade den ena fått liv igen!
Blev så glad när dom hade Södertälje både på Levins i Gärdsjö och Stackmora i Orsa , så jag köpte en till och planterade tillbaka! Jag upplever inte att den är så vanlig för när folk frågar vilken sort jag har så har dom oftast inte hört talas om den. På den här bilden syns mest Södertälje, lite för mycket rött, jag vill ha blandningen med det vita.


Fast fullt är det ju inte, den är ju underbar!

Det liksom blir mer liv med dom båda tillsammans tycker jag.

Sen blir det mer rött just vid portalen, det gör inget bara det är blandat på lite olika ställen.


Min man snickrade ihop portalen 2017

Före


Efter
Det bästa i min trädgård är alla portaler. Det är dom som skapar rumskänsla och lite spänning!
Jag har idag 6st portaler som min man snickrat ihop är så himla glad för det :) Det skulle nog vara mitt tips till någon som vill ha något extra i sin trädgård: skaffa en eller flera portaler. :) :)



Kommentarer

  1. Oj, så vackert det blev med båda klematisarna tillsammans !! Har haft Paul Farges vid ruinen i min trädgård men tyvärr dog den förra sommaren så jag måste plantera en ny. Södertälje har jag i långa perennarabatten men jag har aldrig tänkt att kombinationen med de två skulle bli så bra som den blev hos dig ! Tack för tipset !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rara , visst är dom fina var för sig, men efter att ha haft dom tillsammans några år kändes det vel med bara vit! En av mina dog åxå förra året som jag hade pi en annan portal. Har satt lite Malbarspenat istället om det nu tar sig! Ha det så länge, varma kramar Majsan!

      Radera

Skicka en kommentar