Äntligen finväder ett tag!


Det har varit fantastiska dagar med finväder från Valborg till min födelsedag den 5 maj. Det bästa av allt var att jag var ledig!
Mina egenplanterade penseer ser man i minsta krukan och det är just vad dom är: minst! Visste inte att dom tog sådan tid på sig, skulle ha sått dom runt jul! Så jag gjorde som jag brukar, jag köpte färdiga!
Utsmyckningen i krukorna med kurbitskrans och insekter är våra egna designade av mig!

I finvädret hann vi också göra rent våra två stora altandäck och såpa in dom, nu är det bara en mindre kvar på framsidan.
Altanen vid huset
Altanen vid friggeboden
Alla växter som stått på altan inglasat har fått flytta ut till växthuset...

..som jag också hann spola rent och skura!

                                                      

Men vissa växter som dahlior, tomater och penseer står fortfarande inne.
Penseer
                                                                             Tomater
Dahlior och gladiolus

Köksträdgården bättrades på med färg på sina ställen och några lådor hann jag så i!
Underbart var det att äntligen få så i köksträdgården. Två lådor är nu helt klara!

Lite luktärtor på två ställen kom ned, dom tål ju några minusgrader så dom har fått komma i jorden. Olivträdet tål ju också några minusgrader så det har också fått flytta ut för säsongen!

Har ju fyllt år och min man har köpt mig en fin present, en elektrisk fast batteridriven sekatör! Det blir toppen med min svaga hand. Jag måste fundera på hur jag ska ha trädgården framöver för allt funkar inte riktigt, det blir för tung jobbat, men får ju be om hjälp.

Fick en till fin present av min man till trädgården!

En släpvagn med bränt koskit! Lyckan är fullständig! Det lär ta tid att få ut det men två skottkärror om dagen kanske jag klarar av, så på en vecka kan det vara klart!

Nu är det inte så fint väder men då kan man få lite gjort inomhus. Tällbergs Trädgårds och hantverksmässa är kommande helg där vi eldproduction ska vara med, så nu är det paketering och lite fin målning på stenar som gäller! Ha det!// Majsan






Kommentarer

  1. Hej !
    Fick precis Allt om Trädgård i brevlådan och slog mig ner i solstolen i Blomstergården och började läsa efter en hektisk fm i trädgården. Så kul att läsa om dig och din trädgård som månadens läsare i AoT ! Du har en fantastisk köksträdgård och dahliaodling - där får du mycket njutning i sommar !
    Hoppas du får hjälp med gödslet - det är mycket tungt som skall göras nu i trädgården. Är imponerad över allt som du klarar trots armen - det är viktigt att hitta tid för vila mellan allt trädgårderande. Har en värkande kropp med Fibromyalgi som sätter gränser för vad jag orkar med så på eftermiddagarna har jag siesta efter lunchen och bara vilar, läser och njuter i solstolen.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men TACK! Jag fick faktiskt hjälp, skrev nyss om det. Är faktiskt bra på att vila. Måste göra det annars går jag sönder. Träningen likaså är superviktig, men i maj månad när det är hårdast arbete i trädgården får den vara min träning. Tråkigt med din fibromyalgi, är säkert som min artros som alltid jävlas nånstans! Nu får vi iaf njuta av värmen som är skön på ömmande kroppar! kram Majsan

      Radera

Skicka en kommentar