Dags att börja sätta frön!

Det kan tyckas tidigt att börja sätta frön nu, och det är det. Men vissa sorter behöver längre tid på sig att gro och växa så därför måste man börja tidigare än de flesta andra frön som ska sås i  mars där jag bor. Det spelar ju även roll vilken växtzon man bor i.  Jag ska bla. sätta klockranka!
Klockranka
Förra året sådde jag den här i mitten av februari och den blommade först en vecka in i augusti. Fast bladverket växte snabbt. Satte in en bild på mitt ansikte så man förstår hur stora dessa klockor är. I år ska jag dock blanda klockranka med en luktärt som är cerise/orange. Spännande hur detta blir!

Jag sådde även eucalyptos för första gången förra året. Den blev inte jättestor men är ok för att vara första gången. Ska göra ett nytt försök nu.
Eucalyptos
Jätteverbenan borde jag ju så, men vet sen förra året att den självsår sig väldigt bra, så tror jag siktar på det, om jag inte ska leta upp nån frusen blomma och så från den, för även den behöver också lång tid på sig.
Jätteverbena
Har skickat efter en hel del påsar, har nu över 60 påsar frön totalt med det jag redan hade, plus egna frön som jag tagit från blommor så det ska väl räcka. Jo, chilli och paprika ska också ned nu tror jag.

Bladpersilja, dill, basilika, kruspersilja.
Har roat mig med lite kryddor sedan en tid tillbaka, kul!
Annars blir det att måla akvarell! Här testade jag en teknik från en gubbe på en sida jag följer. Kul att testa en annan stil. Ha det så gott i kylan!// Kram Majsan


Kommentarer

  1. Härligt att komma igång med fröerna igen ! Min klockranka blommade inte heller förrän i augusti i fjol. Kanske ska så den tidigt precis som du !
    Vilken vacker tavla du gjort - du har många talanger !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tusen tack för den fina kommentaren! Jag, hoppas klockrankan kommer tidigare i år. Purjulök, spetspaprika, chilli, eucalyptus och blodtopp har tittat upp nu, men inte klockrankan ännu. Väntar med spänning! Kram Majsan!

      Radera

Skicka en kommentar