Björnbär-check på den!

 Min man kom med den briljanta iden att vi skulle göra en björnbärshäck! Om man har en man som inte är lika intresserad av trädgård och det därifrån kommer en trädgårdside så gäller det att hänga på!

Det gjorde jag, 5 st Rubus beställde jag illa kvikt från Horto Green AB. Sen var det bara resten kvar, arbetet!
Har en lång hallonhäck på ca 10 meter. Hälften till vänster på bild de höga är gula hallon, och där det ser tomt ut röda hallon. Dom har förmodligen drunknat av allt vatten i sommar. Bakom träden finns ett industriområde och nästa år tar trafikverket i samarbete med Mora kommun ned alla träd och vi kan inget göra. Vill inte se alla blå sopbilar så försöker rama in tomten med träd och höga buskar!
Björnbären blir 3m höga, helt perfekt! Vi sätter dom mot ett staket med armeringsnät så det täcker.
Kan dock inte klara mig utan röda hallon så det var bara att gräva bort dom dåliga hallonen. Sedan fick jag hjälp av dottern att gräva bort en annan häck på andra sidan så får hallonen flytta dit. 
Hittade nya plantor hallon längre bort som var fina.
Och min man flyttade över samma staket, återvinning gillas!
Nu står dom där dom ska vara, 5 st taggfria björnbärsplantor, staketet bygger vi i vår!
En svartvinbärsbuske och en kärnfri vindruva får bo där tills jag vet vart jag ska sätta dom!
Det var gränsfall till vad jag klarar av med mitt handikapp att gräva bort alla rosa hallon för det gjorde jag själv. Jäkligt dumt att vara så envis men det blev gjort iaf även om jag fick dela upp det på några dagar. Ser det som min träning men måste vara rädd om min enda hand Så då får det ta lite tid. Det är ju i slutändan trädgården som får mig att må bra och fungera som jag ska!

Min målsättning nu är att få en lättarbetad jord i trädgården och där det är tung jord där får det bara vara perenner, träd o buskar, där ska jag INTE gräva!








Kommentarer

  1. Hej Maria!
    Härligt med både hallon och björnbär. Har haft två björmbärsbuskar som inte vuxit något. Flyttade på dem och fortfarande blev de inget av dem. Köpte en ny planta för två år sedan. Och i år har vi kunnat gå och plocka in björnbär. Inga mängder men de är stora fina och söta.
    Skulle önska att jag hade plats för några till.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Men tänk hur olika det kan vara. fick ett litet litet skott sensommaren -20, och -21 växte den upp mot en sol vägg ganska stor dock utan blommor. 2022 däremot blev det massor av björnbär, vilken lycka. I år inte lika bra men helt ok ändå. Tror jag klippte lite för mycket! Ser fram emot dessa nya, det är ju ganska ok i srtl redan så kanske det blir bär nästa år! :) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar