Väcka dahlior och så en massa frön!


 Våran spa-avdelnig ser inte riktigt ut som ett spa längre. Dryga 70st dahlior har tagit över tillsammans med lite tomatfrön och svartöga. Där ska dom få bo tills plantorna kommit igång riktigt, då flyttar jag över dom till friggeboden där det är betydligt svalare. Även dessa lampor följer med. Mina dahliaplantor förra året var exemplariska, tjocka, fin grön färg, ganska stora plantor så gör exakt lika i år med.


Gurkor och örter växer på fint. Skördade den ena basilikan och gjorde egen pesto härom dagen, det blev supergott! Måste säga att jag lyckats riktigt bra med dill, bladpersilja, basilika, så kul att ha så fina kryddor i fönstret. Drog ned persiennerna nu så det inte blir för varmt medans vi är borta. Våren får vara inomhus än så länge, för ute är det fortfarande massor av snö. Under mars månad har jag fortsatt att så, och omskolat en hel del plantor. Det är allt möjligt: sommar rudbeckia, lejongap, klockranka, aster, physalis, sommarljus, amarant, blodtopp, eukalyptus, chilli, tomat, svartöga. Vissa sorter är satta i jan-feb.

Ute i kylan står vintersådden och väntar. Har fyllt på med snö en gång, men ska vara försiktig så det inte blir samma fiasko som förra året när jag dränkte nästan allt i vintersådden. Ska packa väskan nu och åka till storstaden och gå på trädgårdsmässan med min man! Vi var där senast 2016 och 2018 så det ska verkligen bli superkul! Ha en underbar helg! :)





Kommentarer