Hösten har tagit sitt grepp om dahliorna och höstfixet har börjat!

I fredags när jag var ledig och något förkyld tog jag upp alla dahlia knölar, och jag gjorde det alldeles själv. 4 timmar tog det totalt att göra detta med lunchpaus Ganska stolt att jag lyckades göra detta med min armprotes, dålig arm, artrosknän och förkylning!
Förra året fick jag hjälp av min dotter, men det gick som sagt väldigt bra. Skippade att skölja med vatten så det vart nog lättare pga det. Måste ändå göra det lättare i framtiden med min onda kropp så ska minska antal dahlior för att göra hanteringen enklare och satsa med på buskar och perenner.
Här har jag precis tagit upp dom på tork, nu ligger de i varsin kompostpåse. 
73st planterade jag men många ruttnade i vår vattensjuka trädgård, sedan har jag flera av någon sort och vissa tycker jag inte om. 
26st har jag hittills fått bort så 47st tar jag till vinterförvaring, men ska planera och se om jag kan få bort fler. Svårt man vill ju ha alla!

Har börjat göra lite höstfint som jag skrev i förra inlägget. Tittade tillbaka hur jag gjort nått år tillbaka...
Tyckte om kransarna men har inte hunnit plocka lingonris ännu. Stannade bilen vid skogen när jag handlade och tog lite granris iaf. Fast inte är det lätt att binda krans med en hand!
Men man får ha tålamod oj, oj , oj!  Se där, det blev en krans till slut! Tog lite blandat från trädgården plus lite vit ljung som jag köpte. Den får duga tills jag gör en juligare krans.
Synd bara att vi var sjuka i helgen så att vi inte fick upp våra nya gröna ytterdörrar.
Ska fixa lite enris, tall och gran till framsidan men just nu får det räcka med det jag stoppat i krukorna.



Slutligen vill jag också tacka er som skött om Trädgårdsfägring. Så synd att ingen vill ta vid efter er.  Har ju vara varit med sedan i början på året och lär mig fortfarande. Har faktiskt ingen koll alls på detta med blogg så vart glad när jag hittade Trädgårdsfägring så jag kunde vara med någonstans med likasinnade. En bukett till er, och tusen tack för ert arbete!

Och tack till er alla bloggare för fin inspiration i vackra bilder och trevlig text!
Kramar från Majsan i Mora





 

 

Kommentarer