Äntligen lite trädgårdsfix!

 Äntligen en dag med lite trädgårdsfix!

Har väl börjat komma ikapp så smått, men har en hel del kvar. Tog dessa bilder vid sextiden imorse, kunde inte sova trotts att jag har sovmorgon och är ledig! Gräsmattan har tagit stryk, vår vattensjuka mark skapar lerfält som sedan stelnar. Det brukar fixa sig men ska anstränga mig där lite. Vår bukettapel blommar så fint nu, man ser den i bild bakom portalerna och följande tre bilder.


Förra året satte jag på motsvarande sida, hade en annan häck där förut, så nu lär det ta några år innan den blir lika fin. Alla dahlior har jag fått ut. Egentligen alldeles för tidigt, den 6-9 juni är järnnätterna över här, men jag chansade stort och började sätta ut dom 21 maj!

Det verkade funka, för dom lever ännu!



Har även fått ned frön och små plantor till köksträdgården så idag ska jag försöka få ut resterande plantor i växthuset, har ett solrosland jag tänkte försöka på till! Ha en härlig dag, det ska jag!

Kommentarer

  1. Hej Maria!
    Visst är det helt fantastiskt nu. Jag har också fått ut mina dahlior, de har stått i krukor och plastpåsar. Nu är de planterade på sin slutstation, men jag har för många. Det blev några som får stå utanför. Men det löser sig.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det skönt när dom äntligen är på plats. Jag hade för bråttom och drev upp dahliorna redan i mars, så dom hade verkligen vuxit ur sina påsar. Nästa år ska jag börja lite senare. Flera av mina dog, eller kom inte upp?! Men hade 80st så det gör inget. Måste minska ned för det är för tungt för mig, vill kunna klara själv det jag åtagit mig och inte be om bärhjälp etc.
    En fin dag i dag med, ha det /Maria

    SvaraRadera
  3. Låter som du fått gjort en hel del ändå. Bukettapel är en av många favoriter. Jag har ett träd men också en större buske som solitär. Dahliorna är står kvar i sina krukor. Det är så varmt och torrt att jag väntar och hoppas på lägre temperaturer.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu äntligen börjar jag känna mig ikapp!, det mesta är i jordemn, ett fåtal plantor som ska ned nu, sedan är det bara en rabatt och en massa ogräs i div häckar och hallon att ta tag i! Mina dahlior lever ännu, men håller med om att det är torrt! Hade dock inget val för dom hade vuxit ur påsarna och så många dahlior i krukor har jag inte plats för. Nästa vecka ska vi få 27-30 grader varmt i flera dagar, så måste nog skaffa mer fiberduk och skydda dom!
      Ha det gott, Maria!

      Radera

Skicka en kommentar