Dahlianörd

Mitt största intresse måste väl ändå vara trädgård.

Nu sparkar jag liv i den här bloggen igen och riktar intresset mot trädgård. Sången och att måla akvarell får mindre plats i mitt liv just nu för trädgårdsintresset blir bara större och större de senaste åren. Kanske det är för att min kropp inte kommer att orka hur länge som helst, men med god rehabilitering och träning går det säkert ett tag till.

Det här året är ett test år, för att se om min skadade axel med artros fixar arbete och trädgård. Vet att kanske trädgård inte är det smartaste intresset att ha när man har bara en hand och dålig i den enda hand man har.

Om jag tar i för mycket kan jag knappt gå eller röra min arm, då artrosen också ställer till det i kroppen så det gäller att planera sin tid och alla projekt jag vill, för behöver ha hjälp med det tyngsta.

Min man bygger, snickrar och svetsar det jag ritat och skapat i skallen, sedan slänger han ut div jordsäckar åt mig så att jag kan skära upp dom! Mina döttrar hjälper mig att gräva och dela plantor /perenner som är för stora. Har nu en hel del perenna land, fruktträd o bärbuskar, köksträdgård, växthus och flera stora dahlialand!

Började med dahlior för många år sedan. Då gick det ganska bra, fick en otroligt stor och fin tallriksdahlia som hette Myth i rabbatten som blommade stort och fint i oktober! Kunde se den från fönstret iaf. Hade även några i krukor som blommade lite sent. Fortsatte sedan några år med krukor och det gick bara sämre och sämre! Det såg ut som ett skämt i krukorna. Sen började man se bilder på sociala medier på otroligt fina dahlior! 

Dahlia: Myth 2017

Precis när jag bestämt mig för att inte ha dessa knölar något mer. Gör om och gör rätt, och det gjorde jag! Hur svårt kan det va?! Läste på och läste fakta från olika ställen och det verkade inte alls vara så svårt, bara man vet vad man ska göra!

Fick hjälp av min dotter och man att göra min första riktiga dahliarabatt!


Struntade i krukorna och planterade ned i jorden direkt. Det blev runt 24 st dahlior, så några fick även lov att vara i olika perenna land! Vilken skillnad det blev, och vilka buketter jag fick! Bilderna i det här inlägget är från 2021. Började redan på hösten när jag tog upp dahliaknölarna att planera 2022 års dahlior! Ville ju ha flera sorter, och hade ju aldrig övervintrat knölar förut så jag visste ju inte om dom skulle klara sig och tänkte: kan öka på till 45 st! Får fixa ett land till! Det ska jag skriva om nästa gång!


Kommentarer